Za vse, ki potujejo z avtomobilom, motornim kolesom ali avtodomom, so predvsem dobrodošle informacije o stanju na cestah, že pred samim odhodom pa si je koristno pridobiti informacije o poti, na katero se odpravljamo, o cestah, ki jih bomo izbirali, o morebitnih cestninah in drugih stroških, ki nas lahko doletijo, pozanimati se kakšne so omejitve hitrosti, prav tako je smiselno zbrati informacije o morebitnih popustih ali drugih ugodnostih, ki smo jih ob skrbno načrtovanem potovanju lahko deležni.
Podajamo vam nekaj informacij in odskočnih spletnih strani, po katerih lahko pobrskate ter tako skušate pridobiti koristne podatke o načrtovani poti.
Ne glede na to ali ste se odločili za dopust pri naših severnih sosedih – morda na kakšni turistični kmetiji, ki je odlično izhodišče za vaše pohodniške in planinske podvige – ali pa državo le prečkate, za vožnjo po avstrijskih avtocestah je obvezna uporaba vinjete, ki jo lahko kupite na meji ali na avstrijskih bencinskih črpalkah in v trafikah. Praviloma pa je vinjete moč dobiti tudi na slovenskih bencinskih črpalkah v neposredni bližini meje z Avstrijo.
Cena 10-dnevne vinjete za motorna vozila znaša 7,70 €, 2-mesečne 22,20 €, za celoletno pa je potrebno odšteti 73,80 €, pri čemer je potrebno izpostaviti še to, da je veljavnost slednje od 1. decembra prejšnjega do 31. januarja naslednjega leta; vir: www.oeamtc.at).
Poleg vinjet se za vožnjo skozi tunele in gorske prelaze zaračunava posebna cestnina (mitnina). Najlepše razglede vam na poti skozi Alpe nudijo cestninske in panoramske ceste, pri vožnji skozi prelaze pa je dobro upoštevati strmino in prevoznost ceste. Gorska cestnina se zaračunava v obliki enkratne karte, vrednostne kartice ali 10 kart za vožnjo. Imetniki koroške kartice ugodnosti Kärnten-Card lahko visokogorsko cesto Nockalmstraße prečkajo brezplačno.
Nadaljnje informacije o vinjetah, cestninah, prometnem servisu, vremenu, morebitnih zaporah na alpskih prelazih ter druge uporabne informacije lahko najdete na spletnih straneh www.oeamtc.at, o postajališčih in drugih prometnih informacijah pa tudi na www.asfinag.at, www.oesag.at ter www.arboe.or.at.
Italija
V Italiji poznajo sistem plačevanja cestnine, ki ne pozna vinjet (na nek način podobno, kot pred uvedbo vinjet v Sloveniji), ampak se cestnina obračunava na dva načina, bodisi po zaprtem bodisi po odprtem tipu. Zaprti tip pomeni sistem, kjer se cestnina plača po prevoženih odsekih. Takšnih je tudi največ italijanskih avtocest. Na vhodni cestninski postaji avtomat ponudi cestninski listek, ki ga je potrebno vzeti s seboj in skrbno hraniti, da ga lahko na koncu predložimo pri plačevanju cestnine. Cestninskega listka se seveda ne izplača izgubiti, saj je v takem primeru potrebno plačati “kazen”, ki jo predstavlja cestnina v višini najbolj oddaljene cestninske postaje. Cestnina se sicer plačuje na skorajda vseh avtocestah v Italiji, in sicer z gotovino, kreditnimi karticami ali sistemom VIACARD (vrednostna kartica z dobroimetjem v višini 25 ali 50 EUR, ki jo je moč kupiti na skoraj vseh cestninskih postajah v Italiji), turisti pa ne morejo uporabljati sistema Telepass. Poleg tega pa se plačujejo tudi predori. Nekateri izmed plačljivih predorov so predori Mont Blanc, Frejus, Munt la Schera, Veliki St. Bernard (več informacij o predorih lahko najdete na spletni strani www.amzs.si/?podrocje=332, kjer poleg navedenih ponujajo pregled še drugih alpskih prelazov po Evropi – Avstrija, Francija, Italija, Nemčija, Švica). In kakšni so stroški cestnine v Italiji?
S 1. januarjem 2008 je Italija povišala cene cestnin, ko je številnim upravljalcem avtocestnega omrežja omogočila, da lahko zvišajo cestnine. Najvišjega dviga cestnin je bila s 3,61 % deležna družba Autostrade per l’Italia, ki ji je povišanje pripadlo zaradi povrnitve vlaganj v izboljšanje kakovosti asfaltne podlage (0,97 %), drugih režijskih vlaganj (0,99 %) in izravnave inflacijskih vplivov (1,67 %).. Ta družba upravlja večji del italijanskega avtocestnega omrežja. Nižjih povišanj so bili deležni tudi nekateri drugi upravljalci, kot na primer družba Sitaf bo cestnine lahko dvignila za 2,55 %, medtem ko bodo cestnine na odseku Torino – Savona višje za 2,46 %, neapeljska obvoznica deležna kar 3,22 % povišanja cestnin, avtocesta proti prelazu Brenner (A22), ki jo upravlja družba Autobrennero, 2,75 %. Petim upravljalcem avtocest povišanja niso bila odobrena. V to shemo oblikovanja višine cestnin ni vključen predor Mont Blanc, ki sicer deloma sodi tudi v skupino Autostrade per l’Italia, kjer bo v skladu z bilateralnim sporazumom med Francijo in Italijo do zvišanja predornin prišlo 1. julija 2008.
V italijanskih potrošniških organizacijah pri tem poudarjajo, da je od začetka privatizacije avtocest (leta 2001) dvig cestnin, s povprečno rastjo 4,7 %, za dvakrat presegel stopnjo inflacije. Pri tem pa prihaja do izrazitih nesorazmerij. Cestnine na avtocestnem odseku Rim – L’Aquila so se med leti 2001 in 2005 povišale kar za 55 %, kot poročajo italijanske potrošniške organizacije, medtem ko so se v enakem obdobju cestnine na avtocesti Trst –Milano (A4) dvignile le za 0,6 %.
Več informacij o italijanskih cestah lahko najdete na www.autostrade.it. Italijanske avtoceste vam postrežejo tudi z informacijami, kje je najugodneje napolniti rezervoar vašega jeklenega konjička, kako brati druge informacijske in napotilne table ob avtocestah v Italiji si lahko ogledate in preverite na omenjeni spletni strani. Brošuro z navodili v angleškem in nemškem jeziku lahko najdete na spletni strani www.autostrade.it/pdf/Welcome_Aspi_Network.pdf.